Nyheter
2014-03-10Ny Asterix
Version 2014-03-10 av Asterix finns nu att hämta.
2011-03-10Ny Asterix
Version 2011-03-10 finns nu att hämta hem.
2011-01-05Asterix har problem med AG-dragningar.
Ett litet fel i Asterix.exe gjorde att det inte gick att dra pengar efter 2010-12-31. Det är ordnat. Ladda hem en ny Asterix från Support > Ladda hem.
2010-12-20Fortsatt efterfrågan på 'Asterix utan personal'
Totalt fick vi tre nya kunder som vill kunna släppa in kunder utan att ha personal på plats. Ring för detaljer.
2010-03-03Behöver du fler magnetkort?
En vanlig fråga är hur man skall göra när man beställer fler. Ring så tar vi det på två minuter. Kodningen måste bli rätt
2008-03-15Förbättrad personalbokning och SMS i drift
Personalbokningen kan nu göras med önskat antal minuter per grupp och inte enbart 30 minuters intervall som vi hade först (och var tillsagda skulle räcka av de kunder som ville ha det). Vidare är SMS-tjänsten i drift. Kostnad? 100kr/mån och 99öre/SMS. Version 2008-03-12 gäller nu.
2007-12-17Ny version av Asterix
Nu finns version 2007-12-10 att ladda hem. Den har tidsbokning av personal, utbyggd (papperslös) kundvård och möjlighet att skicka SMS i kundregistret. Plus ett antal mindre nyheter och förbättringar.
2007-07-03Semestertider...
Robert har semester hela juli och Magnus 10-31 augusti.

  Supporten blir lite lidande men lämnar ni ett meddelande, mail, ringer mobiltfn, SMS etc så lovar vi att ringa tillbaka snarast.

  Mobilnr:
Robert 0702 - 71 95 53
Magnus 0702 - 71 95 59

  Lämna meddelande på kontoret?
036 - 71 91 00.
2007-04-11Precis när allt verkade klart ...

Efter några spridda problem med vissa rapporter fick jag nyss till slut tag i en asterixmapp från en huvuddator.

Att de flesta rapporterna fungerat perfekt, alla fungerat hos oss men några inte hos vissa trodde jag berodde på ett riktigt knepigt problem. Versionsproblem med databasdrivrutiner eller något. Asterix har nämligen inget med att visa rapporter att göra! Rapporterna visas av Crystal Reports, världens mest spridda rapporthanterare, som hämtar sina data direkt från Microsofts Accessdatabas.

Men! alla rapporter är inte korrekt uppdaterade för att använda med senaste versionen av Asterix. Vissa rapporter letar t.ex. alltid efter databasen i C:\Program\Asterix när rapporten ska leta efter databasen i samma mapp som rapporten finns i. Robert kommer att gå igenom alla rapporter idag igen och om några timmar finns ett nytt installationsprogram, att köra på huvuddatorn, på vår hemsida.

Kan bara be om ursäkt och hoppas ni ser det positiva i att felet hittades inom en timme efter vi fått en kopia av en asterixmapp...

2007-04-05Vi har hittat sista problemen...
…i Asterix tror vi. Vi har bytt till en senare version av programmet som gör installationsprogram men det installerade inte drivrutinerna för Asterix databas korrekt. Vi bytte också till nya versioner av s.k. OCX:er som är ungefär som byggklotsar när man gör program. En del av dessa var inte bakåtkompatibla. Slutligen vägrade de nya OCX:erna för tidsbokning av personal att fungera korrekt för licensnycklarna vi fått fungerade inte och det var en utdragen mailkorrespondans med tillverkarna i USA innan det löstes.

Ladda hem InstallA.exe och InstallD.exe och kör dessa två på alla datorer som kör Asterix. InstallA.exe installerar alla filer som Asterix behöver och i rätt versioner. InstallD.exe installerar drivrutinerna till Asterix databas så bl a rapporterna fungerar korrekt. Utan databasdrivrutiner gav rapporthanteraren egendomliga svar när den skulle visa rapporter eller visade dem inte alls.

All tid har gått åt felsökning av de ca120 skärmbilder och över 520 filer som Asterix består av så de sista nyheterna i Asterix kommer i veckan efter påsk. Då räcker det med att ladda hem Asterix.exe.
2007-03-21Asterix fungerar igen!
Alla akuta problem med Asterix är lösta. Vi har två problem fortfarande dock. De s.k. OCX:er från DBi Technologies inc. vi använder för tidsbokning av personal tror fortfarande att de är obetalda och i ett testläge samt att Asterix installationsprogram ibland missar att registrera någon av dessa OCX:er. Registreras inte alla dessa kan man inte nå alla Asterix skärmar. Man kommer t.ex. inte in i kundregistret. Problem? Robert löser dem som för det mesta mellan kl09 och 17 på vår supporttelefon, 036 - 71 91 00 eller mobilnr 0702 - 71 95 53 och 0702 - 71 95 59.
2007-03-19Problemen i Asterix
Efter de kaotiska dagarna med problemen med Windows 98 har vi nu hittat vad i senaste Asterix som inte längre är bakåtkompatibelt och vi testar just nu en ny version för fullt. Minst tre-fyra nya kontroller (för tidsbokningen bl.a.) fungerade inte ihop med äldre versioner av samma kontroll. Vi har därför tvingats gå igenom alla 120 skärmbilder och 517 filer som Asterix består av. Vi kan bara beklaga och lova att vi jobbat så fort vi kunnat. (Nästan dygnet runt i en vecka.) Vi har också ändrat sånt som filformatet till bankgirot. De ändrade format utan att säga till och SEB är den enda bank som hållit på det nya formatet. De andra bankerna har inte klagat!
2007-03-06Ny hemsida
Vi byter hemsida. En hemsida där menyer och sidor ligger i databas och är lättediterad i upp till tre nivåer på menyerna. (Vi använder 2.) Sidan är gjort av Millcool.
2007-02-28Ny Asterix
Vi släppte en ny Asterix med tidsbokning och papperslös kundvård. Dock är installationsprogrammeti olag. Vi beklagar och kämpar för att rätta till. Det verkar drabba enbart Windows 98. Vi provinstallerar själva och är nära att lägga ut en uppdatering av installationsprogrammet. Vi har försökt lösa det för er alla. Tillfälligt. Nu ligger gamla Asterixversionen under 'Ladda hem'.
Kontakta oss
Företag:
Namn: *
Tel (inkl riktnr): *
E-post:
Kommentar: *
* Obligatoriska fält